Lluny, molt lluny queden les primeres
intencions d’aquell festival organitzat el 1970 i que van assistir-hi 1.500
persones al preu d’una lliure l’entrada. Actualment, Glastonbury
és com una celebració del què un dia va ser, símbol d’unes circumstàncies totalment
alienes al que hi passarà des d’avui i fins diumenge. En qualsevol cas i per aquest cap de setmana, al comptat anglès de Somerset, l’espectacle està més que
assegurat.
divendres, 28 de juny del 2013
dijous, 27 de juny del 2013
MAN ABOUT THE HOUSE
Sembla ser que els preus per llogar un pis a ciutats com Girona o
Barcelona, més o menys es mantenen o fins i tot pugen. I això es deu a
l’increment de la demanda d’aquesta opció tenint en compte les altres opcions
(o sigui cap). Hi ha cada vegada més gent que es posa a compartir pis,
alternativa gens nova. Man About The House abordava el tema de forma magistralment divertida. El
seu to costumista, net i polit, lluny de les ximpleries que emeten per a
persones amb ben escassa exigència – diguem-ho així – la feia ser, i la continua
fent, original. Els protas han passat a la història com un dels prototips londinencs dels anys
setanta. Cabells llargs i pentinats, pantalons estampats i acampanats, vestits
llargs i algun de curt, tota una estètica imprescindible per a entendre això de
les tendències.
Produïda per Thames Television, es va emetre per primera vegada entre 1973 i 1976.
A Espanya, ho van fer entre 1978 i 1979.
dimecres, 26 de juny del 2013
SUB POP – SHOE COLLECTION
Està bé que els caps pensants de les
discogràfiques, corregeixo, de les grans discogràfiques, es rebreguin el
cervell pensant opcions per salvar els trastos. Però això, ultrapassa
l’assumpte. Per celebrar el seus 25 anys d’existència, que com en la vida real,
els anys no perdonen convertint l’interessant en banal, en col·laboració amb la
marca Toms, editen una col·lecció
de... sabates. Això sí, cada parell anirà acompanyat d’un codi de descàrrega
per baixar-te uns temes de bandes de SubPop com Metz, Pissed Jeans, Shearwater i Mudhoney
entre altres i per part del fabricant per cada compra en subministrarà un altre
parell a un nen necessitat (no especifica necessitat de què). A la venda a
partir de l’1 de juliol a la web de Toms
(a part de a la seva exclusiva botiga a Venice – California) i al festival Sub Pop Silver Jubilee de Seattle
el 13 del mateix mes.
Del grunge
hem passat al més llustrós. Actualment el 49% del segell el potineja Time Warner.
dimarts, 25 de juny del 2013
DISCOS GONG TANCA
Des d’aquest cap de setmana que Discos Gong
del carrer de Consell de Cent ( i la de Sabadell) liquiden. La ubicació de la
botiga en ple “Quadrat d’Or” sumat a la dedicació gairebé exclusiva a formats
caducats, la ha configurat com a un altre objectiu fàcil abatut pel canvi de
costums de la gran massa. Particularment fa molts anys que no hi poso els peus.
L’enfocament comercial del negoci, el trobava massa abocat a l’entreteniment
del mercat, com una secció més d’uns grans magatzems. Més que mai, el destí és
en mans del vinil.
dilluns, 24 de juny del 2013
VIDEO DE LA SETMANA
(setmana
nº 26)
CHELSEA LIGHT MOVING – LIP
Direcció: Eva Prinz
CHELSEA LIGHT MOVING – LIP
Direcció: Eva Prinz
CHELSEA LIGHT MOVING
2013
– MATADOR RECORDS
diumenge, 23 de juny del 2013
FIRA DEL DISC DEL COL•LECCIONISTA DEL DISC, EL CD & EL “K7” DE RUBÍ
29 – 30 DE JUNY
Hi ha esdeveniments que s’organitzen de la
mateixa manera que una costellada. I ho penso de bon rotllo. Tota aventura que
comporti afició a la música i especialment en format vinil, em mereixen tot el meu
respecte i suport. Però, és que a vegades, hi posem tan poques ganes. Espero i
desitjo que la fira tingui millor aspecte que el cartell o la web dels organitzadors.
dissabte, 22 de juny del 2013
DISCOS EDISON'S
Finalment, la històrica botiga de Riera
Baixa ha canviat de mans i, sortosament, ho ha fet sota la condició pautada pel
seu antic propietari de que no s’instal·lés ni una altra botiga de draps, ni un
basar d’alliberament de mòbils, ni tampoc una altra botiga de venda d’animals
morts trossejats de les que abunden a pocs metres, sinó que continués el
negoci tal com ell el va crear. I de moment ho ha aconseguit. Així doncs, el
nou propietari, millor dit, propietària, es diu Beta Cruz, una noia anglesa que
viu a Barcelona des de fa uns anys i que n'hi té
ganes.
dijous, 20 de juny del 2013
ROBYN HITCHCOCK & THE VENUS 3
La [2] – BARCELONA
19 – 06 – 2013
Cansada com una
burra, decideixo treure el cap per la sala petita de l’Apolo. Robyn Hitchcock &
The Venus 3, prometien una explosiva nit amb la saviesa que només els grans
poden despendre. I per si això fos poc, acompanyat del membre de R.E.M. el senyor Peter Buck. L’excusa, com si calgués, la presentació de Love From London, editat fa uns mesos. I
deixa’t estar, aquest cop en el lloc adequat. Tot sol, com ho va fer a l’inici
i al final en la tanda de bisos, o amb la banda al llarg de tot el concert –
amb Scott McCaughey al baix i Bill
Rieflin a la bateria – va
mostrar-me tot el poder de la música. Cansament? Quin cansament? I per acabar-ho d’arreglar,
versions de I’m Waiting For The Man i
Eight Miles High.
dimecres, 19 de juny del 2013
PIERCING BRIGHTNESS
Hi ha artistes que no en tenen prou en fer àlbums
i directes que ens fan emocionar, sinó que també destinen la seva brillant
creativitat a fer bandes sonores com en el cas de Makoto Kawabata dels Acid
Mothers Temple que hi ha posat la música a aquest celebrat film.
Suposo que deu haver alguna persona que
sàpiga què està passant amb el cinema al nostre país. Vaja, n’estic del tot
segura. Sinó, no s’explica aquesta mena de calma serena després de llegir que
la recaptació en taquilla del darrer cap de setmana ha caigut en picat amb
només, a nivell d’estat espanyol, 300.000 entrades venudes i que el senyor Javier
Fernández, director de Cinesa, ho
minimitzi dient que és clar “Era el
primer dia d’estiu real després d’una primavera plujosa. La gent tenia ganes d’anar
a la platja i la cartellera no oferia estrenes amb potencial comercial”. Sense
comentaris.
Mentre en aquest cul de món estem com estem, aquests
dies es pot veure a les sales d’Anglaterra aquesta primera pel·lícula de l’artista
multidisciplinar Shezad Dawood. Una pel·lícula de ciència-ficció que explica la
història de Jiang i Shin un noi i una noia xinesos que aterren amb la seva nau
espacial a prop de Preston, enviats amb la missió de recuperar a uns gloriosos 100 agents que van ser enviats
a la Terra fa milers d’anys per a estudiar-nos.
dimarts, 18 de juny del 2013
THE REPLACEMENTS
S’ha anunciat el seu retorn als escenaris
després de baixar-ne per darrera vegada fa 22 anys. Al principi, això de les
reunions de les bandes després d’anys de no tocar junts, reconec que em
costava. Les frases habituals eren: que si no serà el mateix, que si l’espurna
i la rebel·lia amb els anys desapareixen, que ho fan només per la pasta, entre d’altres
per l’estil. Com passa amb la majoria de coses, amb el temps aprens que no tot
es del mateix color i que hi ha músics que ho són tota la vida, perquè és la
seva feina, com ho és la d’un pintor a qui no se li qüestiona que pinti als
vint, als quaranta o als seixanta anys.
De moment la reaparició de la banda té les
dates del Riot Fest de Chicago,
Denver i Toronto. Per confirmar queda la formació final que acompanyarà a Paul Westerberg i Tommy Stinson donats els problemes de salut de Slim Dunlap i el retir de Chris
Mars dedicat a viure la vida en la companyia tranquil·la de la seva dona i
les arts plàstiques.
imatge de la darrera
actuació de The Replacements al Grant Park de Chicago el 1991
(fotografia Daniel
Rangel/Flickr)
diumenge, 16 de juny del 2013
dissabte, 15 de juny del 2013
KIM DEAL DEIXA ELS PIXIES
En un comunicat signat pels tres membres
restants, fan saber mitjançant la seva pàgina de Facebook, l’abandó de la banda per part de la baixista. Actualment Deal es troba de gira amb The Breeders en el 20è aniversari de Last Splash (més o menys la vam poder
veure al passat Primavera) i de moment no hi ha afegit més llenya a l’assumpte
caigut, als nombroses seguidors del grup de Boston, com una puntada de peu als
c___. Aquesta és, textualment, la nota: “We are sad to say that Kim Deal has decided to leave the Pixies. We are very proud to have worked with her on and off over
the last 25 years. Despite her decision to move on, we will always consider her
a member of the Pixies, and her
place will always be here for her. We wish her all the best.”
SÓNAR 2013
Festa new-media-art
d’ex-alumnes avançats, després de
deixar els nens dormint a casa esgotats de la festa del matí a la guarderia Sónarkids.
imatge d’ahir (cortesia
EFE)
CULTURAL CENTRE OF EUROPEAN SPACE TECHNOLOGIES
Fa uns mesos que es va inaugurar aquest espectacular
edifici situat a la petitíssima ciutat eslovena de Vitanje – on pertany la
família del que va ser el primer teòric de l’espai, en Herman Potocnik Noordung
– i que és on s’ha ubicat el Cultural
Centre Of European Space Technologies (KSEVT). El disseny i construcció
pertanyen als equips Bevk Perovic,
Dekleva Gregoric, OFIS and Sadar + Vuga i la inspiració els hi va venir de
la primera estació espacial descrita en el llibre del 1929 escrit per Noordung,
The Problem Of Space Travel.
(fotografies de Tomaz Gregoric)
Penso que també hi ha alguna cosa de The Day The Earth Stood Still (a Espanya
intel·ligentment traduïda com a Ultimátum
A La Tierra). Em pregunto si el conserge saludarà als futurs visitants amb
un definitiu Klaatu Barada Nikto?
dijous, 13 de juny del 2013
SAGRAM – POP EXPLOSION SITAR STYLE / 1969 (WINDMILL)
A finals dels anys seixanta
i principis dels setanta, totalment abstret i suspès per la tradició india, el
músic escocès Clem Alford va publicar
tres àlbums tremendament inspirats en ella i en l’esclat psicodèlic imperant. El primer va ser aquest
Sagram (en la carpeta escrit
erròniament, doncs hauria de ser Sargam, en hindi les set notes de l’escala
musical), després de tornar de la India d’un viatge destinat a perfeccionar la
seva tècnica amb el sitar de la mà de Pandit
Sachindranath Saha i a partir de la inspiració de Ali Akbar Khan i Ravi Shankar.
Acompanyat per la guitarra de Jim Moyes i el tablista Keshav Sathe, Alford aconsegueix el seu
propòsit: obrir, expandir i explosionar.
Aquest és el primer. El segon, el més popular
i valorat, va venir el 1972, sota el nom de Magic Carpet editat per Mushroom
i el tercer, Mirror Image, el 1974,
els tres àlbums, obres mestres de la fusió de la música tradicional índia, el folk i la
psicodèlia.
dilluns, 10 de juny del 2013
VIDEO DE LA SETMANA
(setmana
nº 24)
BOARDS OF CANADA – REACH FOR THE DEAD
Direcció:
Neil Krug
TOMORROW’S HARVEST
2013
– WARP
diumenge, 9 de juny del 2013
THALIA ZEDEK & FRANK RUDOW
Nascuda l’any 61 a Washington, aquesta noia,
un gran tros de bandes imprescindibles com Live
Skull o Come, tocarà avui en una
estona a l’Heliogàbal de Gràcia, amb
l’acompanyament de Frank Rudow. Una
bona ocasió per apropar-se a un dels genis femenins de la música de finals del
segle passat.
Thalia
Zedek
divendres, 7 de juny del 2013
JAPANOISE: MUSIC AT THE EDGE OF CIRCULATION
DAVID NOVAK
"David Novak goes inside the Noise scene and
presents an astounding perspective: historically astute, inspired, and
completely shell-shocked."— Thurston
Moore, Sonic Youth
dijous, 6 de juny del 2013
THE REPLACEMENTS
WE ARE THE REPLACEMENTS
07 DE JUNY – CONCERT HOMENATGE – CASAL JOVE DE LES CORTS
07 DE JUNY – CONCERT HOMENATGE – CASAL JOVE DE LES CORTS
Passa poques vegades que tinguem la
possibilitat d’homenatjar a una banda com els Replacements, ja sigui des de dalt de l’escenari o des de baix. La
circumstància ha de ser celebrada. The
Replacements son una banda indispensable, els seus concerts i els seus
àlbums son un full sencer de la història de la música pop. I afegiria que
pòster central i tot. La col·lecció de meravellosos elepés que van editar al
llarg de la dècada dels vuitanta son per llepar-se els dits i demà, Nueva Vulcano, Beach Beach, Vàlius, Me And The Bees, The Destroyed Room, Elsa
Dalton & The Sphinx Meteorites, Las
Ruinas, Black Islands, The Missing Leech i tots els que ens hi
apropem, podrem assaborir-ho.
Nova York – 1988 (Ebet
Roberts – Redferns)
dimecres, 5 de juny del 2013
THIS IS NOT A LOVE SONG
CRUÏLLA DE CAMINS ENTRE VIDEOCREACIÓ I MÚSICA
POP
PALAU DE LA VIRREINA
PALAU DE LA VIRREINA
DEL 22-05 FINS 29-09-2013
A l’entrar, en el fulletó que agafo del
display lateral, hi llegeixo que el què veuré a continuació, és un recull de la història que hi ha hagut
entre la música pop i la videocreació des dels anys seixanta fins l’actualitat,
posant èmfasi en els moments en que ambdues expressions es van retroalimentar,
sobretot en territoris com l’experimentació i la incorrecció política. En tenia
ganes d’alguna cosa així i les expectatives es compleixen sobradament amb l’afegit
del pessigolleig que sento cada vegada que he de fer el gest d’obrir les
cortinetes que donen pas a les respectives sales.
Dividit com en dues parts, la primera està
més dedicada al videoart i cine experimental amb obres de Yayoi Kusama, Dan
Graham o Candice Breitz entre d’altres. La segona, potser no tant interessant
però sí igual d’atractiva, correspon a l’etapa videoclip, amb treballs d’alguns
dels realitzadors més significatius.
Per l’extensió i qualitat de la mostra, cal
anar-hi amb temps o fer-ho en varies tongades. Sinó, malament.
dimarts, 4 de juny del 2013
THE STONE ROSES: MADE OF STONE
Dijous passat es va estrenar a Manchester la
pel·lícula de Shane Meadows The Stone Roses: Made of Stone.
Un llargmetratge que va ser retransmès en directe a només dues-centes sales de
tot el país. L’estrena es va fer al Victoria
Warehouse de la ciutat anglesa i per a l’ocasió es va disposar tot una sèrie
de protocols requerits per a ocasions com aquesta. Així no va faltar la catifa
vermella o DJs punxant entre altres a The
Clash i Oasis. Van assistir tots
els membres de la banda, tret del bateria Reni
indisposat per un refredat. El guitarrista John
Squire, a la pregunta d’un periodista, va confirmar que estaven treballant
en nou material, dient “que estarà a punt
en uns cinc anys més o menys”. O el que és el mateix: que ens deixin treballar tranquils.
Aquí al nostre país, evidentment no arribarà
a estrenar-se en sales comercials. Potser un parell de sessions a l’In-Èdit. Ara, quan actuïn com a caps de
cartell en un festival, seran la gran notícia i a l’esplanada no s’hi cabrà.
Son les incongruències a les que finalment començo a estar acostumada.
Ian Brown
John Squire i la seva dona Sophie
Mani i la seva dona Imelda
dilluns, 3 de juny del 2013
VIDEO DE LA SETMANA
(setmana nº 23)
WARM SODA – BUSY LIZZY
SOMEONE FOR YOU
2013 – CASTLE FACE RECORDS
diumenge, 2 de juny del 2013
ALGUNS TRASPASSOS RECENTS
Alguna gent que ha deixat el cos al llarg del
mes de maig han sigut Jeff Hanneman
el dia 2, guitarra i membre fundador de Slayer,
l’endemà, Cedric Brooks, saxofonista
i flautista jamaicà, en la seva carrera com a músic, va ser membre de The Mystic Revelation Of Rastafari i The Skatalites a part d’altres bandes o
treballs en solitari, el 7, l’irlandès Eric
Kitteringham, baixista dels Taste
de Rory Gallagher, el també baixista,
aquest anglès, Ken Whaley, el 8 de
maig, integrant de Help Yourself, Ducks Delux o Man, de més a prop, Marià
Albero, ho feia el dia 12, va formar part de la “Nova Cançó” i més tard va fer algunes cosetes relacionades amb l’Ona Laietana, formant el 1974 Patatas Fritas amb Manel Joseph o més tard la Rondalla
de la Costa, entre altres incursions, Ronnie
Splinter, dels Outsiders
holandesos, moria a Amsterdam el dia 19, el gran Ray Manzarek, el 20, pianista dels Doors, el dia després, Trevor
Bolder, un altre baixista important, component dels Spiders From Mars i d’Uriah
Heep, Marshall Lytle, el 25, el
famós contrabaixista dels Comets de Bill Haley, l’italià conegut com Little Tony, que va posar el seu granet
de sorra en l’escena ye-ye europea amb
temes com Cuore Matto, ens deixava el
27 i finalment Harvey’s Marvin Junior,
de la banda de R&B Dells, que moria aquest dimecres passat. Tots sants.
Jeff
Hanneman 1964
- 2013
Cedric
Brooks 1943
- 2013
Eric
Kitteringham (amb Taste, primer per l’esquerra) 1949
- 2013