dilluns, 30 de setembre del 2024

NOMÉS AUTO-COMPLAENÇA

THE EGGMEN WHOOOOOO! – “FUZZY EGGS, PLEASE”

A LA VISTA

La Nuggets Academy School és una font inesgotable de professionals apassionats de la música de psych-garatge. Els darrers en graduar-se, The Eggmen Whoooooo!

Acabem el mes amb harmonies de la West-Coast californiana. Sol i ganes de passar-ho be a base de mesclar-ho amb el punk de Nova York de finals dels 70. Sis individus i una indivídua, amb moltes ganes de treure ferro al moment a base de cops de guitarra distorssionada, pianos atrotinats i crits alliberadors de tensions. 

Ex-membres de les bandes de neo-psych gal·leses El Goodo, Los Blancos i Trecco Beis que van decidir formar aquest super-grup per llançar alguns singles i acabar amb aquest àlbum, Fuzzy Eggs, Please que a finals d’octubre els hi llançarà Strangetown Records, segell co-fundat per Sian Ciaran i Dafydd Ieuan i per tant, lligat als mestres d’obres Super Furry Animal.

Son Benedict E Frye, Gregg Boyle, Sheldon Advocaat, Thom Lett, Gwyn Ŵy i Sue Flay. D’aquest Eggman Vs Hellboy, un dels temes compartits, és Frye que explica: ‘És un lleuger gir respecte l’etern sentiment líric de “soc tan sols un humà”. Aquí el quid de la qüestió és una mica més interessant: no soc un superheroi, soc només un Eggman Whoooooo!

Totes les cançons van ser gravades en un lloc apartat de les muntanyes de Carmarthenshire amb la producció de Thighpaulsandra (Spiritualized, Tim Burgess).








          

diumenge, 29 de setembre del 2024

PUNK TRANQUIL

HUGO LARGO – “HUGE, LARGE AND ELECTRIC: HUGO LARGO 1984 – 1991”

ALTRES REGISTRES

Amb ells es compleix aquella circumstància de que en el seu moment només uns pocs van saber gaudir de la seva majestuositat. Ara donen una segona oportunitat.

Hugo Largo van ser una banda de Nova York de finals dels 80 que feien una mescla estranya que només ells entenien. Tenien un so únic sense bateria i casi sense guitarra. Eren dos baixos melòdics, el de Tim Sommer – fundador del cotarro, editor de fanzines punk, periodista del Trouser Press, corresponsal del Sounds anglès i veterà de l’escena hardcore de NY – més el d’Adam Peacock, el del violí electric de Hahn Rowe, tots ells en un moment o altre membres esporàdics del Glenn Branca Ensemble, i la veu i moviments de Mimi Goese, carismàtica artista de performance i ballarina.

Quaranta anys després de l’inici d’aquell projecte en mig de la sorollosa escena No Wave, la proposta continua sent tan o més intensa. Per commemorar-ho, via Missing Piece Records, el segell fundat per Michael Krumper que en el seu dia treballava al mític segell local Relativity quan van treure el seu primer àlbum, llança una edició dels dos únics LP’s que van editar, Drum (Relativity – 1987) produït per Michael Stipe – en un principi en format EP – i Mettle (Opal Records – 1989) publicat per Opal el segell de Brian Eno, més un tercer d’enregistraments inèdits i en viu (Hugo Largo Unreleased-Live).

Eren un producte del Lower East Side que amb els seus directes fora de context, embadalidors, que no tenien res a veure amb la resta de bandes de la zona, on feien ressonar els dos baix fent espai per a que Goese i Howe campessin a gust, es van encapsular per uns pocs privilegiats atents al que passava en àmbits més artys. Malauradament, després de la intensa gravació de Mettle i els quatre concerts que el van seguir, no tots sentien el mateix alhora de com continuar, de manera que van decidir deixar-ho córrer prenent diferents camins en la música i altres arts creatives. Rowe comenta: ‘Probablement sigui un subproducte del nostre capitalisme tardà, però tot això d’haver de fer un producte per a ser consumit i tota l’energia posada en aspectes que ens semblaven alienes... crec que ens va esgotar’.

Per a Peacock, ‘Drum continua sent molt propi de la nostra fase soterrani, tot molt sobri, mentres que Mettle te un esperit més d’experimentació. Drum és pur, Mettle som nosaltres després de que ens donessin carta blanca i molta pasta per gravar un disc que bàsicament vam tocar en viu’. Per la seva banda Sommer diu: ‘Hugo Largo mai va ser un de nosaltres; només erem tots nosaltres’ i Mimi Goese, entre riures comparteix que ‘Quan algú camina cap a mi i va amb el cap cot... sé que és fan nostre’. A temps d’acotar el cap i convertir-nos a l’experiència Hugo Largo.






            

dissabte, 28 de setembre del 2024

DEIXEBLES AVANÇATS

VOYEUR – “WHISPER”

ALTRES REGISTRES

Necessitem més d’això. Es parla d’un suposat ressorgir del rock a la ciutat de Nova York, però afortunadament, Voyeur li treu importància al bluf i es dediquen a fer tot el soroll que poden i més.

Creiem que oficialment no tenen res editat en físic. Ja ens disculpareu. Però sentim igual que ells un impuls per mostrar com es pot fer bon rock encara que al principi es copiï. Qui no ho ha fet? Ningú neix ensenyat i prens d’allò que t’agrada i t’inspira.

Van “debutar” amb un primer EP, Ugly, amb el que van tallar la respiració a més d’un. Fills directes de Sonic Youth, la influència que la banda de Nova York ha exercit en ells és evident i no se n’amaguen, sinó tot el contrari. ‘No és possible que només hi hagi quatre bandes que estiguin copiant a Sonic Youth o Nirvana ara mateix. Ojalà en fossin vint-i-cinc’ deia en una entrevista recent Jake Lazovick. En el vídeo promocional d’Ugly, Chidiac es mou gairebé igual com ho feia Kathleen Hanna al vídeo Bull In The Heather de SY de 1994.

A Jake Lazovick, veu, guitarra i impulsor del cuarteto després d’aparcar el seu projecte d’avant-pop Sitcom, l’acompanyen Sharleen Chidiac (guitarra, veu), coreògrafa i una de les fundadores de l’espai Pageant de l’East Williamsburg, Joe Kerwin (baix) i Max Freedberg (bateria).

(fot Brian Karlsson)

A l’espera d’un àlbum en condicions paranormals, van llançant singles gairebé compulsivament. ‘Al assajos toquem el riff principal durant vint minuts amb el metrònom activat. És interessant el què passa quan tenses la cançó i només depèn de la memòria muscular o la força dels dits o petits matisos del canell’ diu Lazovick. Als darrers temes que han compartit Give It To You i Velvet, se li suma aquest Whisper de potent factura. Si aquest és el renaixement anunciat, estem salvats.





            

divendres, 27 de setembre del 2024

ELS CÍTRICS DEL CARIB

PHOEBE RINGS – “PHOEBE RINGS”

A LA VISTA

És important que ens relaxem. Una bona manera? Deixar-se portar per la música de Phoebe Rings.

Son un cuarteto d’Auckland que debuten amb aquest esperat EP homònim de sis cançons de suaus melodies dream–pop que els hi edita Carpark Records a mitjans d’octubre. Son la branca accessible d’Stereolab – fans declarats públicament– amb oscil·lacions que culminen en ecos i capes matisades per sons retro.

La banda la componen la pianista y compositora Crystal Choi, Simeon Kavanagh-Vincent (Lucky Boy) guitarra i sintetitzador, Ben Locke (Sea Views) al baix i Alex Freer (AC Freazy, Tiny Ruins) a la bateria. Choi, d’ascendència coreana, es va mudar a Nova Zelanda el 2000 on va pensar en formar Phoebe Rings, ansiosa per trobar una sortida després d’acabar els estudis de jazz. ‘Em vaig cansar del jazz. Simplement ja no m’omplia aquell so’ i afegeix ‘el dream–pop s’adapta més al circuit cap a on em vull dirigir’.


El disc és una carta d’amor a algunes de les influències de la banda: les pel·lícules d’animació de l’Studio Ghibli, la Bossa Nova, les balades i literatures coreanes... i Stereolab. I com que en la música és millor callar i escoltar, aquest Daisy, el primer single que van compartir amb vídeo inclòs, mostra aquest pop de somni, relaxat, amb sintetitzadors que aporten sobre la pell, la frescor salvatge de les llimones del Carib: #Quan estàs al meu costat, el món s’omple de margarides# canta Crystal Choi





            

dijous, 26 de setembre del 2024

JUGANT AMB LA QUÍMICA

THE HARD QUARTET – “THE HARD QUARTET”

NOU REGISTRE

Quan era crio, la Física y Química (llavors encara es deia en l’idioma del imperio) malgrat que l’hermano que impartia l’assignatura era bon tio, no m’interessava el més mínim, com gairebé passava amb la resta de temàtiques.

Però qui m’havia de dir que amb els anys, lo de la química ho entendria ràpid. És el resultat del bon rotllo entre dues o més persones en el moment d’agafar, per exemple, les guitarres i endollar-les als amplis. El que pot sortir de la mescla en aquell ambient, temperatura i quantitat d’ingredients aleatòriament afegits, podria ser que ni ho sospitessis.

Segurament és el que li va passar a l’il·luminat de Matador Records quan va fer la proposta a Stephen Malkmus (Pavement), Matt Sweeney (Chavez), Jim White (The Dirty Three) i Emmett Kelly (Cairo Gang, Ty Segall). El producte acabat es diu The Hard Quartet, un àlbum fresc i sincer compost de quinze cançons empaquetades en dos vinils que posaran al carrer el proper divendres 4 d’octubre de la mà de la discogràfica de Nova York.

Sweeney explica: ‘Vaig tenir molta sort de topar-me amb Emmett i volia assegurar-me de que l’aposta pogués resultar’ Ells dos ja es coneixien de quan van tocar amb Bonnie “Prince” Billy. Per la seva banda, Malkmus afegeix: ‘Sento que potser hi hagi algú que no aprovi que estigui amb aquests genis...ells son realment els bons. M’agrada perquè aprendré de l’experiència’.




Han compartit tres temes, entre ells aquest Rio’s Song. Va ser filmat a l’East Village, a prop de Tompkins Square Park, utilitzant ubicacions semblants a les del video dels Stones de 1981 Waiting On A Friend, com un homenatge. Comença amb una toma de l’edifici – en realitat només els baixos – que surt a la portada de Physical Graffiti de Led Zeppelin. No son una mescla explosiva, però fa goig.





           

dimecres, 25 de setembre del 2024

INSTINT i CONFIANÇA MÉS QUE MAI

SUPERMILK – “HIGH PRECISION GHOSTS”

NOU REGISTRE

Power-pop d’alt voltatge sense complexos a base de riffs descarregats sense gaires mesures de seguretat. Per prendre mal.

El cuarteto de Londres Supermilk des del mes passat que tenen al carrer el seu tercer àlbum. Produit per Rich Mandell (Happy Accidents, Me Rex), li han posat de nom High Precision Ghosts i els hi ha editat el segell de Bristol Specialist Subject Records. Originalment la banda neix de la inquietud de Jake Popyura (veu, baix), llançant música des de 2017. Però no és fins el 2022 que roda amb una banda com Déu mana formada amb Em Foster de Nervus (guitarra, veu), Charlie Jamison (guitarra) que s’hi va afegir després de la sortida de Sophie MacKenzie (Cheerbleederz) i Jason Cavalier de Personal Best (bateria).

Hi ha una qüestió que uneix la major part de les cançons, que son les relacions tòxiques, tant si son romàntiques com platòniques. Les restes que queden d’elles poden quedar-se com fantasmes, mortificant-te fins molt després de que et penses que ho tens superat’ explica Popyura raonant el títol de l’àlbum.


Fotudament, a principis d’any a Jake Popyura li van diagnosticar l’ELA (esclerosi lateral amiotròfica). ‘Estic decidit a tirar endavant i no donar res per fet... tenim concerts programats i pots apostar el teu cul a que seguirem amb els plans, inclús si m’he d’asseure per tot’ comenta arrel de la noticia. ‘Sempre m’ha agradat quan les coses avançen a bon ritme. Però justament, després del meu diagnòstic, fer la música que m’agrada amb gent que estimo, ho sento més important que mai, i vull assegurar-me de que no es desperdici ni un segon. Sense abandonar l’humor negre afegeix: ‘Sí, tinc ELA/EMN, així que també faig plans per seguir morint-me. Creuo els dits per a que poguem acabar un nou disc més abans de que se’m trenquin els esclops’.  






           

dimarts, 24 de setembre del 2024

UN SOMRIURE AMB NOM PROPI: ABIGAIL ENRECH

ENTREVISTA i QÜESTIONARI

Groucho Marx va dir “Des del moment en que vaig agafar el llibre, vaig caure al terra rodolant de riure. Algun dia espero llegir-lo”. 

Ens fa especial il·lusió poder contactar amb Abigail Enrech, impulsora incansable de la llibreria i espai cultural La Llama Store de Barcelona, i que, potser sense saber-ho, fa de Celestina entre els llibres i els somriures. 

Com que la llibreria i totes les activitats paral·leles que s’hi deriven van sobre rodes, amplien perspectives amb un nou local, més gran i amb més mals de cap com diuen a la seva web. S’ha fet difícil parlar amb ella, però després d’uns quants intents, ho aconseguim a través del mail.

TotdePop: Per començar, crida l’atenció la pluralitat de disciplines de La Llama Store. Va ser un objectiu inicial o s’ha anat ampliant amb el temps? Sentiu que la base continua sent la d’una llibreria dedicada a l’humor o ja no ho veieu així?

Abigail Enrech: La base segueix i continuarà sent sempre l'humor, el que passa és que l'humor és molt pluridisciplinar, i a vegades de forma transversal es troba amb altres temàtiques i disciplines que tenen més protagonisme. Però la base sempre serà l'humor i la contracultura.

TdP: En una entrevista que et va fer l’Alex Martínez i la Maria Carbó, comentaves que a la tenda entrava gent per fer regals originals i aprofitant la circumstància, s’acabaven fent un auto-regal. (Tenim d’exemple el nostre cas particular, vam entrar per comprar un llibre per regalar i ens vam comprar un llibre dels que casualment recomaneu i amb el que hem tingut el plaer de descobrir un nou autor). Penses que això, en una tenda com la teva, passa sovint?

AE: A la nostra ens passa sovint, potser és perquè porto coses que jo em compraria, que no esperaria només que em regalessin. Així que la gent en venir a buscar regals també té ganes de comprar-se coses per a un mateix.

TdP: Sou com un temple en el sentit de que doneu resguard a qui el necessita. Poseu a disposició de la gent l’espai per fer les seves cerimònies, en el bon sentit. Amb activitats com La Llama School feu com una mena de seminaris. Sou conscients de que ompliu un espai paral·lel, i semblant a la vegada, al religiós?

AE: Bé, no sé si al religiós, però jo sempre he pensat que la comunitat és important. Les xarxes socials van arribar per fer comunitat i ens han aïllat de la realitat i ens hem tornat més solitaris, encara que sembla que estem sempre amb més gent. Crec que el comerç de proximitat i fer coses culturals per la gent que t'envolta ens retorna a la realitat i ens rodeja de gent interessant amb la que fer coses.

TdP: Si entrés un extraterrestre per la porta de la tenda, què li diries per explicar-li on entra?

AE: ...ha ha ha, no sé. Un coixí de pets.

TdP: Des de El Mundo Today han publicat un llibre amb el títol de Mejor no bromear con esto. Creus que necessàriament s’ha de fer broma de tot?

AE: No sé si "s'ha de fer" broma de tot, però sí que crec que "es pot fer" broma de tot si es fa bé.

TdP: Veus el festival d’Eurovisió? Si, no... i ens pots dir per què?

AE: No, m'agraden més altres tipus de música.

TdP: A la botiga, gairebé sempre que hem estat, hi havia posada molt bona música. Casualitat o interès especial en cuidar-la?

AE: Posem el que ens agrada, perquè és perquè nosaltres treballem més a gust.

TdP: Recordes quin va ser el primer disc que et vas comprar?

AE: The great escape de Blur.

TdP: En els temps que corren, creus que és més necessari que mai riure’s d’un mateix?

AE: Jo crec que sempre s'ha de riure un d'un mateix, ajuda a prendre's la vida més relaxadament.

TdP: A aquestes alçades, ens hem de prendre la política com una broma?

AE: No, la política mai és una broma. Les decisions polítiques ens afecten de forma directa, per tant com a ciutadans crec que hem de participar activament en les decisions polítiques i votar sempre.

Això no vol dir que no s'hagi de fer humor sobre política. La sàtira és una disciplina fantàstica que permet fer crítica política i parlar de temes que a vegades són incòmodes i que d'una altra manera no es podrien exposar públicament.

TdP: Quan sents la paraula humor, què és el primer que et ve al cap?

AE: No em ve res concret, però sempre em desperta un somriure d’aprovació.

de podcast...

TdP: No recordo qui, que va definir l’humor com una forma de comunicació. Que en penses d’aquesta definició en un era en que whatsapps i memes en son una d’eina de comunicació?

AE: Sempre que hi ha un missatge que envia un emissor, i que té un receptor esperant aquest missatge, hi ha comunicació. L'humor és una eina que es fa servir per enviar el missatge, per tant, forma part de la comunicació, però no sé si diria que és una forma en si mateix. L'humor per mi, és una eina, que s'aplica en monòlegs, en música, en art, en escriptura...

TdP: T’aixeques de bon humor o...?

AE: Després de dutxar-me (sí, soc de dutxar al matí) sí que estic de bon humor.

TdP: Hi ha dones, especialment, que diuen que s’enamoren d’homes que les fan riure molt. Creus que l’enamorament és cosa de riure?

AE: Jo crec que una parella que riu crec que té més possibilitats de ser una parella llarga.

TdP: A quin programa o sèrie estaves enganxada de petita i a quin n’estàs ara?

AE: Un dels primers programes que recordo veure de petita, és el Filiprim, i ara mateix estem enganxats a "Bob's Bruguers"

TdP: El teu menjar favorit de tots els temps?

AE: Pasta Putanesca feta pel Kike (Kike García, company de fatigues).

TdP: Amb diners, on t’agradaria anar de vacances?

AE: De vacances jo el que vull és descansar, així que només que pugui desconnectar el cap, no m'importa quedar-me a Barcelona.
Més que per diners, si em pogués tele-transportar a un lloc, m'agradaria veure el Japó. També m'agradaria tornar a Nova York, perquè em vaig quedar sense veure el MoMA.
Però el que em dona peresa no són els diners de viatjar, és el desplaçament.

TdP: Què has somniat aquesta darrera nit?

AE: Que les obres del nou local estaven acabades.

TdP: T’has penedit alguna vegada d’haver estat sincera? Pots ampliar-ho?

AE: No, sempre que he estat sincera, és perquè he sentit que havia de ser sincera. A vegades m'he penedit de no ser-ho al 100% per no ferir a l'altra persona.

TdP: Un menjar exòtic o rar que t’agradi i que recomanaries?

AE: Els caragols a la llauna.

TdP: T’emportes les tovalloles dels hotels?

AE: No

TdP: Què vols ser de gran?

AE: Ja sóc gran, i estic contenta amb el que sóc.

TdP: Has estat enamorada platònicament i de qui si es pot saber?

AE: Damon Albarn.

TdP: El lloc més estrany on has dormit?

AE: No sóc de dormir a llocs estranys.

TdP: Alguna vegada has vist un objecte no identificat o fenomen estrany?

AE: Soc de Lleida, la boira fa un filtre molt guapo a la vida en general.

TdP: Si obrim la teva nevera què hi trobarem?

AE: Amanida, segur.

TdP: Hi ha un avís de bomba al teu edifici i has de sortir per cames. Què és el primer que agafaries?

AE: Ara a la meva filla.

TdP: Només pot sonar una cançó al teu funeral..... T’atreviries ara a dir-ne alguna?

AE: ...Uf. Qualsevol de Wilco, Jesus per exemple... tampoc m’importaria Universal de Blur o The Last goodbye de The Kills.

TdP: Creiem que vau posar una cubeta amb vinils a la venda i no va acabar de funcionar. Ho heu de tornar a intentar.

AE: Ho intentarem, al nou local tindrem més lloc.

TdP: Moltes gràcies pel teu temps i la gran feina que fas amb el teu company!

A.E: Gràcies a vosaltres







           

dilluns, 23 de setembre del 2024

LA COSA MÉS NORMAL

BLACK ENDS – “PSYCHOTIC SPEW”

A LA VISTA

Sí, beuen de les bandes alternatives dels 90. I què?

Tenen el campament base, de moment, a Seattle. Black Ends han llançat varis singles, incloent l’EP en 12” Stay Evil que el 2020 els va col·locar a dalt de tot de l’escena DIY local. Passades diferents vicissituds, com canvis a la bateria i virus assassins, es van encarregar de recuperar el soroll i els missatges irònics de tres dècades endarrere que ara presenten en el que serà el seu debut en llarga durada.

Va ser enregistrat per Evan Applebaum a Soundhouse Studio de Seattle. Es dirà Psychotic Spew i sortirà via Youth Riot Records a mitjans d’octubre. Els tres membres Nicolle Swims (veu, guitarra), Ben Swanson (baix) i Billie Jessica Paine (bateria) toquen varis instruments i per aquest debut s’han fet acompanyar del violoncel de Lori Goldston. Han reforçat la instrumentació i l'esquitxen de lletres enginyoses. My Own Dead, és una cançó sobre fingir la pròpia mort. Tampoc s’estan de recomanar que quan et sentis deprimit demanis ajut.


Els seus vídeos son un reflex d’aquest humor. A Black’s Lullaby, Nicolle Swims crida #You’re taking my Love#. Se’ls classifica de banda grunge i gunk-pop (sic). De fet, si alguna cosa no ha canviat és la situació precària que venim arrossegant des de fa no se quants anys. Així que beure de les bandes grunge dels 90 és la cosa més normal. 







          

diumenge, 22 de setembre del 2024

UNA MICA D’HISTÒRIA

THE HOLLY JOHNSON STORY

LIVERPOOL MUSEUM

EXPOSICIÓ

Quan es parla del grup Frankie Goes To Hollywood a tothom li vindrà a la ment l’elegant imatge del seu líder visible: un Holly Johnson a qui ara la seva ciutat natal li ret homenatge.

La banda de Liverpool va editar un sol àlbum, que tot eren singles. En van tenir prou. Però no va ser fins que Johnson va compartir en una entrevista de 1993 el seu diagnòstic VIH, que la mateixa cova de lladres, la que ara explota el moviment LGBTQ i s’omple la boca de paraules normalitzadores i les butxaques de quartos, el va arraconar. ‘Va ser com viure en un desert durant 10 anys’ va declarar abans de la inauguració de The Holly Johnson Story. ‘Hi havia molts altres cantants homosexuals i a tots ells se’ls va “recomanar” quedar-se a l’armari’ explica.


© Melanie Smith

La inauguració coincideix amb el 40 aniversari del llançament del famós i fonamental àlbum, Welcome To The Pleasuredome (ZZT / Island Records – 1984). L’exposició es presenta de forma endreçada. Comença amb una introducció a la seva vida, passant per la participació al baix en la banda punk dels 70 Big In Japan, la posterior carrera meteòrica amb Frankie Goes To Hollywood, abans de seguir en solitari i la seva lluita física contra l’VIH i psicològica contra la temuda clàusula 28 activada al Regne Unit el 1988 sota el malson del govern Thatcher.



Es pot veure al Museum Of Liverpool i està produïda per Homotopia, DuoVision Arts i la National Museums Liverpool en col·laboració amb Johnson. Es va inaugurar el passat 14 de setembre i es podrà visitar fins el 27 de juliol de 2025. 


El músic ha anunciat també la gira Welcome To The Pleasuredome 40th Anniversary Tour per commemorar l’icònic àlbum incloent dates al Royal Albert Hall i un posterior retorn a casa en el M&S Bank Arena de Liverpool.


Holly Johnson va dir: ‘Bé, és brillant i té molt color, és interessant. Al menys no vaig viure una vida avorrida’. El famós sentit de l’humor anglès.