dilluns, 15 de juliol del 2024

MÚSICA DE GRINYOLS, CLICS i CLECS

THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE

1974 – 2024  

50 ANIVERSARI

MÚSICA AL CINEMA

Aquest és un clar exemple de que per fer un bon treball cinematogràfic, no cal ni un gran pressupost, ni ser de cap gènere humà en particular. L’únic que cal és una bona idea i tenir l’habilitat de rodar-la. Sense suplicar subvencions, ni gènere sexual entrat en calçador.

MPI Media Group i Dark Sky Films estan commemorant el 50 aniversari del clàssic de Tobe Hooper (1943 - 2017),  The Texas Chain Saw Massacre, que va realitzar amb quatre duros i talent natural. Es va estrenar la tardor de 1974, ara fa cinc dècades i per recordar-ho, entre altres activitats, ho han fet amb un passe especial en el Texas Frightmare Weekend, amb centenars de projeccions en diferents sales del país i una de singular, restaurada, al MoMA de Nova York, d’on forma part del seu fons d’art.

Té una banda sonora que, eclipsada per la pròpia història, ha passat massa desapercebuda. La van crear el mateix Tobe Hooper i el seu soci, expert en so Wayne Bell, present en els actes d’aniversari. En paraules de Bell mateix: ‘Per molt que sigui el que es veu, un so diferent amb les mateixes imatges, i aquestes imatges poden no tenir tant impacte com alguns crítics pensaven que se li va assignar. La banda sonora és la que genera el pressentiment’.

Ed Neal "Hitchhiker" amb 79 anys al Texas Weekend

La textura de la partitura té un to inquietant que prové dels diferents instruments utilitzats, tan tradicionals com no, com instruments musicals per a nens o trencats. D’altres de manipulats, com un dulcimer que simplement intentaven estirar-lo per treure-li sons diferents als que pot fer si es toca de manera normal. ‘Tant a Tobe com a mi, ens encantava aquesta frontera entre la música i el so. És música?... o és només un soroll?

Kirk, Pam, Jerry, Franklin i Sally

Creaven un conjunt d’obres i després les composaven editant-les en lloc de interpretar-les. Van crear una biblioteca de sons no per musicalitzar, sinó per anar etiquetant ‘això és tensió, o... això és una persecució’. 

En la mateixa entrevista, Bell deia sobre la relació amb el món auditiu de la música concreta: ‘És una associació important i en això s’assemblen. El que nosaltres fèiem i el que feien aquells nois francesos abstractes, primer és abstracte i després navega entre el que és música i el que és so. Una cosa que ens apropa, entre nosaltres i la música concreta, és l’ús de l’edició com a eina de composició’.

Sally (Marilyn Burns, 1949-2014) 

Entre els citats sota la influència Hooper / Bell, s’anomena als treballs que ha fet pel cinema Trent Reznor (Nine Inch Nails) i el mateix Bell cita a Nicolas Winding Refn i a Peter Strickland, aquest darrer especialment per la pel·lícula de 2012 Berberian Sound Studio amb música de Broadcast.

Algú s’imagina aquest clàssic fet amb diner públic o dirigit per una persona políticament correcte? Encara eren dies que no dominava cap més tendència que el propi talent.







          

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada