dimecres, 30 d’abril del 2025

ESCALFANT MOTORS

DORIO – “SUPER LOVE 3”

A LA VISTA

Sentiu l’olor de l’estiu? L’olor de la pressa per posar-te les calces curtes?

Si no la sens és perquè tens el nas tapat. Però no et preocupis, el nou àlbum de Dorio t’ajudarà a treure moc. Una simfonia de sons d’allò més despreocupats i espontanis a base de fusionar el pop clàssic amb ritmes dance de generosa influència norantera que sortirà la tercera setmana de juny a través de Earth Libraries amb el super nom de Super Love 3.

Dorio és el nom amb el que des d’Austin, el multi-instrumentista Chad Doriocourt i Rachel Rascoe practiquen l’art del collage musical. Van debutar el 2020 amb Yesterday The Sky Was Blue, tres anys després va venir Strawberry Dream i ara arriba la continuació de la travessia estival amb aquest àlbum compost de 12 pistes de les que, dues, ja es poden escoltar: Make My World i aquest Plastic Heart.


Sobre la cançó, Chad explica que va començar a agafar forma mentre escoltava samples de hip-hop dels 90 amb funk dels 70. Després va venir la resta amb una acústica sobre un breakbeat abans de dir-li al bateria CJ Eliasen que hi digués la seva refent el ritme. ‘Sempre que escolto un solo de bateria que m’agrada, al moment em sento inspirat’ diu Chad. També explica que la lletra la va escriure un cap de setmana que Rachel va marxar. És hipocondríac i a vegades li venen arítmies: ‘Quan està ella, em fa cosa actuar com un hipocondríac. M’havia amagat l’aparell de prendre la pressió, m’estava posant nerviós i em pensava que el cor m’anava a explotar. Vaig pensar que ho havia de superar. I vaig aprofitar el moment per escriure Plastic Heart’. Si és que no parem de dir-ho: que tot està en la ment!






              

dimarts, 29 d’abril del 2025

EL FRESCOR SALVATGE DE LES LLIMONES

BRONCHO – “NATURAL PLEASURE”

NOU REGISTRE

Abandonar la festa esbojarrada per instal·lar-se en el chil-out, té el seu mèrit. No tothom sap retirar-se a temps.

La banda d’Oklahoma, Broncho, va debutar el 2011 encetant una carrera algo extravagant repleta de cançons de psicodèlia-pop que servien per perdre’s pels bars dels xinos que eren els únics que mantenien, com ells, una autèntica extravagància. 

Aquest divendres va sortir el seu cinquè àlbum, Natural Pleasure, un disc que arriba després de sis anys d’espera des del darrer treball d’estudi i que representa, tant sí, com no, una transició cap a sons més de cuba libre i menys de birra.


La formació actual consta de Ryan Lindsey (veu, guitarra), Ben King (guitarra), Penny Pitchlynn (baix) i Nathan Price (bateria) amb el que hi ha un retrobament una mica més estofat. Emboirat, introspectiu i surant paisatges onírics, el disc t’acull en una agradable i acollidora abraçada. Només Get One de posat new wave, et treu dels braços de Morfeu per tornar en menys de 3 minuts de forma expeditiva al seu costat. Però al final, de veritat que sents una agradable sensació de benestar.


Recordeu quan els anuncis es podien mirar sense haver de sortir corrents al lavabo a vomitar? N’hi havia un de molt bucòlic, que els d’una edat recordaran, que parlava de sentir todo el frescor salvaje de los limones del Caribe. Doncs la sensació a l’escoltar el disc és aquesta.





             

diumenge, 27 d’abril del 2025

ESPÈCIE EN PERILL D'EXTINCIÓ

ART – INSTAL·LACIONS – DISSENY

La històrica revista italiana especialitzada en arquitectura i disseny DOMUS, ha volgut redefinir en un article la relació que hi tenen aquestes arts amb la música.

Les portades dels discos, amb els seus dissenys i les seves fotografies, formen part de l’imaginari col·lectiu i d’alguna manera, representen i expliquen el moment en que son editades. Son un tresor que, amb les actuals formes fredes de reproduir la música, ha perdut espai. Però afortunadament queden persones humanes que continuen apreciant-les i donant-los el valor que els hi correspon.

Blocs d’edificis, elements icònics i paisatges costumistes, tots ells son una entrada al que hi trobarem al reproduir el vinil. Aquestes en son unes poques. La llista seria impossible de reproduir sense morir abans:


Live At Max’s Kansas City (1972) de The Velvet Underground, un lloc mític de Nova York que va tancar el 1981 retratat en una suggerent imatge convertida en un icona dels discos en directe.

For Your Pleasure (1973) de Roxy Music, decadència i luxe en una imatge d’un perfil d’una ciutat imaginada fotografiada per Karl Stoecker on Amanda Lear intensifica el missatge.

Physical Graffiti (1975) de Led Zeppelin, on es veu l’immoble situat als números 96 i 98 de St. Mark’s Place a Manhattan on les finestres, literalment, s’obren de bat a bat en un exemple de portada sofisticada.

Qualsevol Nit Pot Sortir El Sol (1975) de Sisa amb la muntanya de Montjuic reinterpretada per la dissenyadora Silvia Gubern, artífex del logotip de la sala Zeleste.

Hotel California (1976) dels Eagles que en realitat era, o és, el luxós hotel Beverly Hills que representa la càlida i mitificada vida de Califòrnia.

Animals (1977) de Pink Floyd, dissenyada per l’estudi Hipgnosis es veu la central elèctrica de Battersea de Londres amb el tocino gegant per allà el mig en una crítica al capitalisme salvatge.

Carabruta (1978) de Gato Perez, fotografia de Colita de la desapareguda sala Tabú del carrer d’Escudellers de Barcelona.

Shakedown (1978) de Grateful Dead, una reinvenció del famós dibuixant underground Gilbert Shelton del districte industrial de San Rafael, on la banda tenia un magatzem.

Sisa & Melodrama (1979) en l'àlbum homònim on surten retratats d'esquena, en una escala de veïns del devastat Poble Nou de Barcelona, crec que és el 416 del carrer de Pere IV, on va viure un dels seus membres.

She Hangs Brightly (1990) de Mazzy Star. L’Hotel Tassel de Brusel·les i l’elegància onírica de l’art nouveau que encaixa perfectament amb la música de la banda de Santa Mónica.

  

Penthouse (1995) de Luna. La utilització d’una de les famoses fotografies de Ted Croner li dona a l’àlbum un aire urbà apropiat a la carrera de l’ex-Galaxie 500. El 2006 per a Modern Times de Bob Dylan, també es va utilitzar una de les fotografies de l’influent geni de la New York School Photography de la dècada dels 40 i 50.

Yankee Hotel Foxtrot (2002) de Wilco amb les torres Marina City de Chicago dissenyades per Bertrand Goldberg. Un disseny de contrast i elegància, representatiu de la música de la banda de Jeff Tweedy.

Original Pirate Material (2002) de The Streets (Michael Geoffrey Skinner), arquitectura neo-modernista dels 60 de Kestrel House, al nord de Londres en una fotografia de Rut Blees Luxemburg.

To The 5 Boroughs (2004) de Beastie Boys. Portada dissenyada per Matteo Pericoli amb un dibuix de l’skyline de Nova York, la seva ciutat.

Hot Fuss (2004) de The Killers. Fotografia de Matthias Clamer de l’any 2000 feta a la regió sud dels afores de Beijing en un missatge de confusió futurista.

Illinois (2005) de Sufjan Stevens, portada creada per Divya Srinivasan, on combina diferents temes de Illinois, el perfil de la ciutat de Chicago amb una imatge d’Al Capone en primer terme.

Andate Tutti Affanculo (2009) de la banda progressiva italiana The Zen Circus on s’hi veu el Palazzo della Civiltà Italiana un exemple del racionalisme de l'etapa feixista italiana en contrast amb el títol literalment Ves A Pendre Pel Cul.

Chicago (2010) del músic alemany Efdemin (Phillip Sollmann) en una imatge conceptual.

Ascension: The Sequel (2010) de Glenn Branca de l’artista Robert Longo. L’interior de la catedral gòtica augmenta l’aparositat de la seva música.

Unknown Mortal Orchestra (2011) de la banda del mateix nom on es veu el monument a l’alçament del poble de Kordun i Banija a Croacia amb el que el so de la banda de la ex-iugoslavia es vol veure representat en forma de la distorsió històrica.

The North (2012) de Stars, on figura una fotografia del complex residencial Habitat 67 de Montreal, construït aquell any per la Fira Mundial per l’arquitecte Moshe Safdie.

Aulos (2017) de Vladimir Cauchemar (Guillaume Brière). Conjunt dissenyat per Martin van Trek construit a París entre 1974 i 1980 vol assemblar-se a uns tubs d’organ.

Etazhi (2019)  dels bielorussos Моlchat Doma (Moлчат Дома) de fosques atmosferes de l’antiga arquitectura soviètica.

Kankyō Ongaku (2019) un recopilatori de  música Ambient (1980 - 1990) on es veu el Museu d’Art Iwasaki de línies minimalistes, que s’integra en la música de Kankyo Ongaku.

Si deixem que ens diguin què hem d'escoltar i guardar a base d'algoritmes i numerets en el mòbil, estem perduts. Tot un món que aviat passarà, si és que ja no ha passat, a ser una espècie en perill d'extinció.



             

dissabte, 26 d’abril del 2025

FENT EQUILIBRIS

CASPER SKULLS – “KIT-CAT”

NOU REGISTRE

Les coses son molt més fàcils del que ens semblen. Qui no ho vegi clar, que escolti el nou treball de Casper Skulls.

La darrera vegada vam fer un disc massa seriós’ diu la vocalista i guitarra Melanie St-Pierre. ‘Però aquest? Senzillament vam decidir fer un disc divertit i sense expectatives. Aquesta premissa va fer que les cançons sortissin encara millors’.

(fot Kyle Ormsby)

A més l’àlbum va venir en un moment de canvis. St-Pierre i la seva parella, Neil Bednis, van ser pares i es van mudar de Toronto a la seva ciutat de naixement, Sudbury. ‘De fet, pensàvem que mai podríem amb les dues coses perquè seria causa del fi de la banda. però no ha sigut així’ no han perdut l’esperit ni les ganes de continuar amb la seva carrera musical, circumstància que ens alegra escoltar, perquè en la majoria dels casos, tenir un fill, equival a perdre el món de vista.


És el seu tercer àlbum, es diu Kit-Cat i els hi ha editat fa 15 dies Next Door Records. El van enregistrar en sis dies a Deadpan Studios convertits en trio, ells dos, més el bateria Fraser McClean, amb la col·laboració de la guitarrista de Lonely Parade, Augusta Veno i el suport tècnic de l’enginyer Matt Weiwel.

Respecte les lletres, exploren els inevitables conflictes familiars, l’esgotament i els dubtes creatius, així com la necessitat del desaferrament tecnològic. En el vídeo que van llançar a la vegada de la sortida del disc corresponent al seu darrer senzill, Numbing Minds, s’inspiren en el caos televisiu: anuncis que fan pena, actuacions en programes que freguen la ridiculesa absoluta o els habituals pallassos-homes del temps, amb resultats divertidament surrealistes. ‘Ens encantaven els vells vídeos de Yo La Tengodiu Bednis entre riures ‘Només volíem que fos desenfadat i ben estrany’. L’obra de la portada és un dibuix de la mateixa Melanie St-Pierre.






              

divendres, 25 d’abril del 2025

SANG FRESCA

THE MOLOTOVS – “MORE MORE MORE”

NOU REGISTRE – 7”

Els joves anglesos o son a Magalluf fent l’indiu o es posen a fer punk-pop com només ells saben.

Son la nova promesa. Un terceto de Londres, dos germans Issey i Mathew Cartlidge més un bateria que el van canviant. Es fan dir The Molotovs i van desbocats. Recolzats oficialment o no, que més dóna si el que fan t’aporta tota la trempera dels bons temps.

Musicalment busquem reflexar la nostra adoració per les bandes new wave i mod dels 70 i 80’ diu Mathew Cartlidge. Acumulen més de 500 concerts de tots nivells, des dels inicials davant dels papas fins als darrers, obrint per The Libertines, els Sex Pistols, o tocant a Wight. Tenen actitud, moltes hores de vol i el cul pelat de recórrer món.

Participar en qualsevol d’aquests directes o acontentar-se veient-los al portàtil fent versions realment ajustades de My Generation, de God Save The Queen, de We’re Alright (Supergrass) o de I Bet That You Look Good On The Dance Floor (Artic Monkeys), fa que el més tonto aposti per ells. Així finalment, a punt d’entrar en capella pel disc de debut, avancen un single en 7” que serà el detonant del que vindrà. En 2 escassos minuts, hi ha tot el necessari per plantar-se allà on vulguin... More More More.

Amb producció de Jason Perry i enregistrat a The Marshall Studio, a la cara A hi trobem aquest revulsiu More More More, punk/power-pop rememorant a The Jam i a la B una versió en viu de Suffragette City de David Bowie, que capten tota l’eufòria juvenil. ‘Es tracta com de viure en una relació passatgera que t’incomoda’ explica Mathew. ‘Omplir el temps bevent i de festa et distreu de l’ensopiment diari... i en el fons en vols més, més, més’. #Em vaig despertar el diumenge / I no sé massa bé que vaig fer per la nit / Però estic segur que va ser una cagada / I si ho recordés, em donaria palpitacions# canta en aquest explosiu single que ens posa les dents llargues.






              

dimecres, 23 d’abril del 2025

SORTIR DE LA ZONA DE CONFORT

PSYCHIC PIGS – “PSYCHIC PIGS”

A LA VISTA

A vegades, el teu món encara es pot fer més petit. Per sort, la solució és tan senzilla com tirar pel dret i construir-ne un de més gran, més a la mida del moment.

És el que ha fet Brandon Welchez, la meitat del duo de la bonica ciutat de San Diego Crocodiles. Des que van començar, cap allà el 2008, que a poc a poc s’han anat desplaçant de la neo-psicodèlia inicial, cap a ornaments propers al power-pop de tirada punk. Potser Charles Rowell no l’acabava de satisfer el lent però decidit gir? El cas és que Welchez ha preferit muntar-s’ho sol amb un nou projecte que es diu Psychic Pigs.

El debut, de títol homònim, sortirà en un mes via Slovenly Recordings. Després d’enregistrar-lo l’abril de l’any passat a Londres, al llarg de quatre dies i les seves nits amb el productor Jonah Falco (Fucked Up, Career Suicide) que es va cuidar també de picar els bombos i platerets, van tornar a casa seva amb l’objectiu de formar una banda amb cara i ulls que fos capaç de reproduir el so agressiu de l’àlbum, amb membres de Fake Fruits, Surfbort i Choir Boy.

El pla era, o és, re-convertir les melodies a base d’accelerades guitarres i reflexions sobre el llot enganxifós de la nostra societat malalta, en actes de resistència a favor d’un alliberament des de paratges el més apartats possible de les consignes uniformadores. Aconseguir-ho, només depèn, exclusivament, de l’actitud de cadascun de nosaltres.