diumenge, 27 de novembre del 2011

PRIMAVERA CLUB 2011

I a punt d’acabar el festival petit, farem figurar quatre coses que continuen sovintejant. 

La primera, que és l’única ocasió de veure algunes bandes en aquell moment de la seva carrera en que es troben en ple rendiment. Cas de Jeff The Brotherhood

Una segona, és la de veure el nivell actual del pop des del punt de vista de les companyies. I aquest és, de que ens trobem en punt mort. És el cas d’uns Veronica Falls.

La tercera, seria la manca de criteri que demostra l’entrega incondicional d'una part del públic. Cas de Still Corners

Per acabar, la capacitat d’adaptació a les circumstàncies d’aquest mateix públic, tot i haver de dir que el treball de l’organització és força impecable. És el cas de programar concerts en sales on, vulguis o no, has de seure en una platea o, pitjor encara, en una llotja. Cas de l’Aliança del Poblenou. 

Dels concerts a l’Auditori no cal fer cap comentari (a aquest pas, acabarem anant al Liceu i amb vestit llarg).

Ambient Apolo durant l’actuació de Jeff The Broterhood

dissabte, 26 de novembre del 2011

MOTO CLUA - AMIC MAJESTIC - 1978 - ARIOLA

Volia aprofitar el fet per parlar-ne. De la realitat i del disc. I fa tres setmanes del fet. Però penso que la nostra realitat, la que ha passat, passa i passarà – per això la reflexió que encara que tard és permanent – és aquesta: els catalans, definitivament i no només en política, tenim una capacitat de memòria nul·la. 

La desaparició d’un gran músic, un senyor que ha aportat una de les millors pàgines del pop en aquest país amb Dos+Un, amb Ia i Batiste i com a Moto Clua, es tanqui amb el típic i tòpic homenatge i aquí no ha passat res. Això és tot? Perquè serà que cap llumenera encara no ha nomenat Amic Majestic com a disc de referència? No hi tenen res a dir els Guillamet, Mas, o els ja desinflats Manel? Esperava que en aquestes tres setmanes transcorregudes des de l’acte, encara algú digues alguna cosa. Però no. Potser no és prou modern. I els mitjans oficials? Notes de premsa fetes amb un simple “copiar i enganxar”. Com si la dotzena que he llegit, l’has hagués escrit la mateixa persona, ja sigui l’Ara, el Punt, o Vilaweb o el Donat a La Vanguardia, tots les mateixes frases i au!... passem a una altre cosa que és tard i vol ploure.

Em pregunto també quanta gent va comprar el disc l’any de la seva edició el 1978 i quanta gent la reedició en format “posavasos”. Em pregunto masses coses.

Un disc lluminós, nostàlgic, configurat amb senzillesa, entrant amb la dolçor que entra un licor de grosella, i que es paeix a poc a poc, gaudint de tots els seus detalls. 

Ara que pots, dóna gas Moto Clua i corre tot el que puguis!





dijous, 24 de novembre del 2011

TERRA DE GEGANTS - LAND OF THE GIANTS

Desconec si al Baix Llobregat hi ha algun afeccionat a les series de ciència ficció dels anys seixanta i li va servir d’inspiració pel seu parc de “gegants” Em refereixo al “Catalunya en Miniatura”, però ens pot servir de referent si volem saber com es podien sentir els tripulants de l’Spindrift, aquella nau que es va extraviar en un vol que els duia de Los Angeles a Londres, apareixent en un planeta on els seus habitants feien dotze vegades la seva grandària. 

La sèrie, creada pel geni en la matèria Irwin Allen, gaudia d’una estètica i efectes especials extraordinaris que servien d’escenari als seus protagonistes, la tripulació formada pel capità Steve Burton i tota la colla que l’acompanyava en aquell fatídic viatge, homes decidits així com les dues noies, a l’alçada de les circumstàncies tal i com pertocava en aquella època de canvis, Betty, l’hostessa, interpretada per Heather Young i la Valerie que interpretava Deanna Lund. Estrenada per la cadena ABC el setembre de 1968, es van rodar 51 episodis que van ser emesos en dues temporades.

Hi ha moltes especulacions sobre quin era o què representava aquell planeta misteriós on havien anat a parar. Però això, com tants i tants altres detalls, son part de la seva màgia i originalitat. La meva teoria però, va per un altre banda. Com ens sentim qualsevol de nosaltres quan, per culpa d’un bucle accidental, ens hem de posar en mans dels administradors de l’Estat i hem de fer un aterratge forçós en l’increïble món de les normes, tràmits, expedients i paperassa en general?

dimecres, 16 de novembre del 2011

NO VOTIS

Si més no, fa goig veure com de nou la gent vibra, s’emociona, somia. Res és el mateix, res canviarà, però fa goig. 
Abans que fessin fora la matinada d’ahir als acampats del moviment Occupy Wall Street a Manhattan, va haver temps de fer moltes coses. Entre elles les aparicions de Jeff Mangum o de David Crosby i Graham Nash.


Aquest diumenge els espanyols que vulguin podran votar a tota aquesta colla de pallassos que cada quatre anys es passegen amb les seves tartanes. És possible que la gent de bona fe encara no ho tingui clar?

diumenge, 13 de novembre del 2011

WINONA RYDER

Podem crear icones pop a partir d’una sèrie de patrons que tenim i que utilitzem com a referències de funcionament diari. Aquí rau la gràcia d’aquest patrimoni cultural, que podem fer-nos-el a mida del que creiem més convenient per a la nostra supervivència. Hi ha persones que d’una manera més o menys predisposada es mostren com exemples perfectes d’aquestes pautes. A partir de la forma en que viuen, es comporten o es relacionen generen el substrat que farà que emergeixi esplèndida. Courtney Love, amiga d’aquest símbol de la generació X, un cop va dir: “No ets ningú en el món de la música fins que has lluitat amb mi o fins que et fiques al llit amb la Winona”.

 

 
  (The Face – 1994)
(David Pirner –  1994)
(Samarreta – 2001)
(Meg White - 2003)

Noia amb multitud de referències en el món cultural pop, una d’elles és l’apareguda en forma de tall al debut de Drop Nineteens, una formació de Boston que tot i disposar d’una curtíssima vida es va fer amb un lloc destacat dintre de les bandes de shoegaze.  L’àlbum, aparegut l’any 1992, conté inevitables referències a bandes com Ride, My Bloody Valentine, Slowdive, The Swirlies o Nightblooms per citar-ne algunes. Música com aquesta va fer que els esdeveniments succeïts a Barcelona aquell fatídic any, fossin més fàcils d'engollir.


dissabte, 12 de novembre del 2011

WINDFLOWER - S/T - 1974 - PRIVATE PRESS

La musica és un mitjà per aconseguir estats, sensacions, tenir experiències, transportar-te a escenaris inimaginables. Dipositar l’agulla a sobre el vinil és com prémer el botó que provoca i posa en marxa el procés.
Un d’aquests dispositius el van enregistrar un grup de persones de diferents ètnies residents a Alaska i pertanyents a una comunitat espiritual denominada Baha’i. Eren Gary Lamar (guitarra acústica de 12 cordes, baix mandolina i veus), Gavin Reed (guitarra acústica, baix, mandolina i veus), David John Rychetnik (guitarra acústica, baix, varis tipus de flautes, diferents percussions i veus), Victor Wong (piano elèctric, òrgan-mellotron, vibràfon, baix i veus), Marshall Murphy (veus i percussió), Kitty Wong (veus i percussió) i Zonnetah Varley (veus i percussió) amb un resultat d’extraordinària bellesa.
Al seu pas per Alemanya, durant una gira europea l’any 1973, van enregistrar aquest LP editant-lo l’any següent. Actualment tots ells continuen en el món de la música i dins del mateix camí espiritual. Figura als volums Han’s Pokora’s Record Collector Dreams i a The Acid Archives - The Ultimate Guide To Underground Sounds

Genuí àcid-folk.



dijous, 10 de novembre del 2011

THE MISSING LEECH

Dimarts 8 de novembre de 2011

The Missing Leech ens va oferir un dels concerts més originals i distrets a que avui un pot assistir. Amb els clàssics de sempre i algunes pseudo-estrenes (demano perdó per l’expressió), va presentar el seu segon treball (que sortirà també en vinil) Trompetes a Holanda, generant un necessari corrent d’aire fresc, sense pretensions, esgotats com estem de tanta flatolència produïda per una colla d’aspirants a “nous moderns”.


Va encetar la nit la proposta d’Esperit! un Mau Boada perdent concreció volen tocar masses tecles, més preocupat de tocar el gran nombre d’instruments de que se’n volta que del desenllaç final. Ràpidament i sense romansos (els minuts eren preciosos) The Missing Leech, molt ben acompanyat per membres d’Anímic, Liannallul o Les Aus i amb l’ajuda de substàncies farmacèutiques per culpa d’un refredat (com a mínim això ens va dir) a poc a poc es va anar desprenent dels evidents nervis inicials (encara?!?) per acabar enfilat damunt de la barra de la [2] de l’Apolo sumit en una d’aquelles personalíssimes espirals punk-folk-vocals de la que no en voldries sortir.
Com sovint passa, el treball realitzat amb integritat i geni acaben sent un producte tan sols per uns pocs afortunats. Animem i donem les gràcies a Maurici Ribera per fer-nos adonar que és a les cavernes on continua estan la llum.

dilluns, 7 de novembre del 2011

43 FESTIVAL INTERNACIONAL DE JAZZ DE BARCELONA

Son d’aquelles coses estranyes que passen com si fos el més normal.

Imaginem-nos una pel·lícula com Tintín: El Secreto del Unicornio a l’In-Edit que es va acabar ahir. O imaginem-nos a l’Esbart Dansaire de Rubí presentant el seu espectacle Dansa XXI.cat a l’escenari ATP del Primavera Sound. O imaginem-nos el passi d’una pel·lícula de l’Almodovar al Barcelona Asian Film Festival, el popular BAFF. O per què no? Imaginem-nos un bon concert al BAM per la Mercè. Costa veritat? 

Doncs ara imaginem-nos un concert d’Okkervil River en un festival de jazz. Aquest dijous al cine Coliseum de la Gran Via de Barcelona en el marc del 43è Voll-Damm Festival de Jazz de la ciutat. Ens consta que la promotora The Project no son els únics que es permeten aquestes llicències. Son a l’ordre del dia per arreu.

Resem per què exemples com els que hem comentat abans, continuïn en la imaginació.

divendres, 4 de novembre del 2011

THE REPLACEMENTS - LET IT BE - 1984

Aquest va ser un altre disc d’aquells que, com molts altres àlbums, posteriorment "els entesos" han qualificat d’obra cabdal. The Replacements van ser, i continuen sent, una banda molt poc coneguda malgrat el reconeixement amb el que compten tot i arribar-los tard. De totes maneres, i això és el que els va fer grans, ben poc els importava. Amb aquest tercer treball i en plena etapa creativa, es refermen en el camí fet fins llavors i posen la directa cap a l’LP que els elevarà al pòdium dels escollits. El títol de l’àlbum és pur sarcasme.

Color Me Obsessed, A Film About The Replacements és un documental poc convencional (ja era hora!), realitzat aquest 2011, en el que la banda i la seva música, tot i ser-ne evidentment els protagonistes, no surten gairebé en tot el metratge. Al llarg de les dues hores que dura, estàs sotmès a un frenètic bombardeig de divertides i detallades declaracions de mànagers, tècnics de so, o fans que aconsegueixen que maleeixis no haver estat a Minneapolis aquell llunyà 1984. 

A l’In-Edit aquests dies.



dimarts, 1 de novembre del 2011

EN CONSERVA

Com es podria dir del qui còpia al qui ja còpia? 

Dins d’aquest grup n’hi ha un que te nom de favada asturiana i que presumeixen de tenir concerts a Albacete i a Mataró i que els seus membres fan això exactament, el que altres bandes de les que ni direm el nom i que son avorrides i patètiques, ja fan. A més, per acabar-ho d’adobar i demostrar que estan aquí senzillament per la pasta, diuen, amb aquella cara de bons minyons, fent veure que no s’adonen de res, que el fet de cantar en català ha sigut una decisió poc intel·ligent comercialment parlant. Sembla mentida com llencen l’ham i la gent continua picant, una generació i una altra i una altra... 

Nois, la decisió equivocada ha sigut aparèixer.