divendres, 20 de març del 2020

JOEL VANDROOGENBROECK, JA ÉS ENTRE ELS MAIES

TRASPÀS

M’assabento del traspàs de Joel Vandroogenbroeck fa encara no tres mesos, a finals de l’any passat


Hi ha llocs que diu que va morir a Suïssa – personalment ho dubto – i d’altres a Guadalajara, a l’estat de Jalisco, dos llocs curiosament ben allunyats en tots els aspectes. Es veu que portava vivint a l’estat mexicà 30 anys i malgrat problemes de salut, vivia al màxim de les seves possibilitats físiques. Va neixer a Bèlgica fa 81 anys i va ser el fundador de la mítica banda de krautrock Brainticket, inspirat per les primeres passes del moviment experimental alemany i d’algunes bandes emblemàtiques com Can o Amon Düül. El seus dos discos de debut del 1971 Cottonwoodhill i Psychonaut, estan considerats dos dels més brillants de l’era sideral germànica d’aquella gloriosa època.


Era un enamorat de mèxic. En una entrevista explicava com hi havia anat a parar: 
Estava a San Francisco i em volia quedar un temps més, però el dolar estava tan alt (en relació al franc suís) que no vam tenir més remei que tornar a casa. Però llavors algú va dir, per què no vas a Mèxic? Ahir hi va haver una devaluació de més del 60%! Així que vam agafar el tren a Los Mochis i vam parar a Creel, on vaig experimentar un cas real de xoc cultural.vaig veure pistolers i indis i vaig sentir que jo havia estat allà. Finalment vam arribar a Guadalajara, on vam fer amics. Estava impressionat. Tot em semblava fascinant. Va ser tan forta la impressió que hi tornava any rere any i després, un febrer, de tornada a Suïssa em vaig trobar amb temperatures de 10 graus sota zero i un metre de neu. En algun lloc sota tota aquella neu hi havia el meu cotxe blanc, vaig trigar dos dies a trobar-lo. Va ser la gota que va omplir el got. Em vaig dir, prou hiverns! Vaig vendre tot, vaig regalar o cremar la resta i vaig anar a viure definitivament a Guadalajara. Hi ha alguna cosa màgica a Mèxic
Sens dubte. 


Vandroogenbroeck a Guadalajara 
(imatges cortesia de Mexico News Daily)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada