LA CULTURA DELS 80 A NOVA
YORK
D’ESQUITLLADA
Fins fa entre 30 i 40 anys,
les ciutats eren centres neuràlgics de creativitat. El que s’enten per un
planter. Obvia dir que unes més que altres.
No només els creatius, les
persones en general es podien permetre el luxe de viure en elles, podien pagar
un lloguer sense que s’acarnissessin en elles, no calia ser un fill de papà i
viure de les especulacions familiars, de manera que podien dedicar tota la seva
energia en viure la vida i evidentment, les artistes concentrar-se en el seu
treball. Un clar exemple el podem veure aquests dies en l’exposició sobre
l’underground d’aquí, al Palau Robert
de Barcelona.
Als anys 80 i 90 a la ciutat
de Nova York, es va destapar un fenòmen d’experimentació i sintetització de
diferents gèneres, des del no wave, fins la salsa i el hip-hop en base a una
solida escena de bars, clubs, parcs i espais d’art. El demòcrata Ed Koch era
l’alcalde i li va tocar viure l’arribada de moltes persones que progressivament
van perdre tot el que tenien. La desindustrialització del país per, entre
altres causes, la deslocalització de les grans empreses multinacionals i sense
encara ‘les ajudes’ socials va posar els fonaments a un nou tipus de vida, i
més tenint en compte que moltes d’aquestes persones deien ‘no’ a les ajudes
activades per l’alcalde. Així va anar apareixent la vida a les cases
abandonades i al carrer. Més endavant ja va venir David Dinkins i el va seguir el 'gran' Giuliani. Després, ja la fatídica gentrificació. I aqui estem. A Barcelona
ja ha arribat el primer creuer altre vegada.
Al Museum of the City of New York s’ha inaugurat també una
exposició on s’analitza aquella escena musical i nocturna. Els Talking Heads, Madonna, John Zorn, Cindy Lauper, The Lounge Lizards, Beastie
Boys, Laurie Anderson, Sonic Youth, Kid Creole and the Coconuts, Run
DMC, Kurtis Blow, The Feelies, Teenage Jesus, Suzanne Vega,
Bad Brains, i més, tots al costat de
segells discogràfics i dissenyadors, hi tenen cabuda en un intent d’explicar
aquella explosió de diferents estils i la riquesa experimental del moment.
‘Hi ha molta música increïble feta en aquell moment que força gent desconeix’ com explica Sean Corcoran, representant del museu que vol donar-ho a conèixer. Durant l’exhibició es projectaran una sèrie de pel·lícules directament relacionades, com el clàssic de Martin Scorsese de 1985 After Hours o Smithereens de Susan Seidelman de 1982 amb música de The Feelies.
Malgrat que en la seva
aparició i llarg recorregut comercial, no tot va ser positiu, s’aprofita per
commemorar els 40 anys de l’emissió del primer vídeo per la cadena MTV. Va ser l’1 d’agost de 1981 amb el
famós Video Killed The Radio Star de Bruce Woolley i popularitzada per The Buggles.
A mesura que la ciutat anava
canviant de color amb la conseqüent revifada econòmica, tothom volia el seu
tros de pastís i amb la fam de dolar va reaparèixer, especialment a l’East Village i al Lower East Side, l’avanç de la gentrificació i coses pitjors com el
crack i la sida, que van arrassar amb
el miracle. L’exposició New York, New
Music 1980 – 1986, restarà oberta fins la pimavera de 2022.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada