Dels centenars de milers de discos que giren
pel món, n’hi ha uns quants, d’aquests milers, que amb els anys, es converteixen en treballs tan
representatius d’una època com imprescindibles. Aquest exemplar... ehem, n’és
un.
Domestic, un primer tall que
deixa les coses clares amb una esgarrifosa i punxant sonoritat, que ens
acompanyarà gairebé tot el disc amb un contundent baix i caixa de ritmes. Talls
ballables i enganxosos com Chicken 80,
amb una producció de llibre sagrat, la frenética Ernie K o Taipei,
sobresortint una angelical veu femenina entre mig d’una tonada que t’afluixa
els cordons.
Alguns els engloben en l’escena més no-wave i altres en la post-punk, ambdues situades a
l’epicentre de Nova York. Però anem a pams. Mark Bingham, el cantant i guitarrista, a mitjans de la dècada dels
setanta, es desplaça de Bloomington, una petita ciutat d’Indiana a Nova York i
allà coneix a Glenn Branca, tocant
amb ell en diversos projectes. Mentre, coneix al baixista Jean Seton Shaw i al
pianista Don Connette (A. Leroy), posant-se ràpidament d’acord
i formant la banda. Això era el 1979.
Social
Climbers
van formar part del grup dels proscrits, dels que a la foto, sempre surten
moguts, però afortunadament, el que compte és la seva música, una música que va
deixar prou marca com per ser reconeguda pel seu brillo, especialment en uns
anys en que els lluentons es van tornar a posar de moda. L’any 1982, vist el
panorama, ho van deixar córrer.
Aquest és el seu únic treball, cosa que
potser el converteix en una peça encara més preuada. Primer va sortir en un
triple 7” per Goulcher i després en
12” per Hoboken. Fa un parell d’anys,
Drag City el va reeditar en format posa-vasos
amb dos bonus-tracks.
Molt bona obra. Ho desconeixia totalment i gratament m'has alegrat el dia.
ResponEliminaDisc que hauré d'escoltar amb gran cura i degustar-lo molt bé.
Aprenent!