dilluns, 15 de març del 2021

JOSEPH BEUYS, HO PODIA DIR MÉS ALT, PERÒ NO MÉS CLAR

"PEDAGOGIA RADICAL, DEMOCRACIA DIRECTA i PLÀSTICA SOCIAL"

LA VIRREINA – CENTRE DE LA IMATGE

BARCELONA - fins el 23 de maig

EXPOSICIÓ

L’error comença en el mateix moment en què un es disposa a comprar un bastidor i un llenç’ deia en un manifest del 1985 i que, escrit en un cartell, tanca l’exposició de Joseph Beuys que es pot veure aquests dies al Palau de la Virreina de Barcelona.

Nascut el 1921, va ser un dels artistes més influents de la segona meitat del segle XX. Així doncs, aquest any es commemora el centenari del seu naixement. Per fortuna, discreta però molt dignament, Barcelona, amb aquesta exposició, es suma a la llista de totes les que es produiran arreu del mon.

Membre del col·lectiu Fluxus, pintor, escultor, creador de performances i sobretot, persona compromesa des de l’art amb la societat i totes les seves lacres. A l’exposició, muntada a partir dels fons de l’Arxiu Lafuente de Santander, no hi ha cap de les seves obres clàssiques, però mostra, a partir de gran quantitat de material gràfic i reproduccions en vídeo amb conferències i diverses accions emblemàtiques, les seves teories de forma molt clara i estimulant.


S’exposen en especial, els projectes presentats a la Documenta de Kassel de les edicions de 1972, 1977 i 1982. El recorregut s’estructura en tres apartats. El primer, “Pedagogia Radical” fa un repàs de la feina de Beuys en el camp de l’ensenyament, on va desmuntar tots els mètodes que feia servir la universitat de Düsseldorf. Com descriu en el manifest de la FIU (Freie Internationale Universität), la Universitat Internacional Lliure, fundada el 1973 per ell amb quatre companys més, l’objectiu era ‘reconeixer, explorar i desenvolupar el potencial creatiu que cadascú de nosaltres posseeix i que la competitivitat i la recerca de l’èxit, mantenen ocult’.


en una fotografia de 1972, Beuys es fet fora de la universitat per la policia, després d’ocupar la  secretaria d’art a Düsseldorf

En el segon, “Democràcia Directa”, s’exposa el seu treball en l’organització d’estructures de contrapoder com a instruments des d’on expandir el paper dels artistes. Dos exemples son el Deutsche Studentenpartei, creat el 1967, l’Organisation Für Direkte Demokratie Durch Volksabstimmung (Organització per a la Democràcia Directa a Traves de Referèndum) el 1971 o la seva participació amb Die Grünen (Partit Verd) el 1979.


Joseph Beuys - The Solomon R. Guggenheim Museum, New York

El darrer, és “Plàstica Social” on es mostra el treball de Beuys per un espai per a la producció i ús de l’obra d’art, fora dels protocols oficials de les elits.

Sortir de l’exposició i tenir la sensació de que allò que havia vist eren coses que havien succeït en un altre planeta, és el que em va passar. És curiós, però hi va haver un moment en que s’organitzaven debats a la universitat. S’organitzaven performances. S’organitzava fins i tot la gent! Pensaven i qüestionaven sense parar, l’statu quo establert. Era un altre planeta? 






el 1982 va treure el single Sonne Statt Reagan, en plena escalada armamentista. Jugava amb la paraula Reagan i Regen que en alemany vol dir pluja



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada