dilluns, 17 de maig del 2021

POESIA CONCRETA

PETITE GALERIE, LLEIDA, 1971

FUNDACIÓ JOAN BROSSA - BARCELONA

fins el 18 de juliol

ART – INSTAL·LACIONS – DISSENY

Fugint de les exposicions anunciades a so de bombo i platerets, que després son més fum que altre cosa, se’n poden trobar de molt més interessants i enriquidores

Una d’elles és aquesta que es presenta al meravellós espai del carrer de la Seca de Barcelona, després de passar per Agramunt i la mateixa ciutat de Lleida. Es tracta de la commemoració de la primera exposició de poesia concreta feta al país, tot i que hi va haver una mica de mar de fons respecta la definició, en especial per part de Joan Brossa, que preferia continuar usant el qualificatiu experimental. Muntada ara fa 50 anys, va ser del 23 de gener al 7 de febrer de 1971 a La Petite Galerie de Lleida, un espai que amb el suport de l’Alliance Française i l’Esbart Màrius Torres, se la va jugar, en moments en que les avantguardes i l’experimentació eren considerades producte del diable.

Els protagonistes eren tres poetes visuals i experimentals de diferents tirades: Josep Iglésias del Marquet (1932-1989), que havia passat temporades a Glasgow, Vancouver i Nova york, on va conèixer de ple la febre del pop-art, Guillem Viladot (1922-1999), el mateix any de l’exposició i des d’Agramunt, impulsor juntament amb Iglésias de l’editorial Lo Pardal i Joan Brossa (1919-1998), cofundador de Dau al Set

A l’exposició s’hi pot veure una amplia selecció del treball dels tres autors, un total de 150 peces amb cartells, collages, fotografies, crítiques aparegudes a la premsa de l’època, llibres i molta documentació, a més d’una reconstrucció de l’habitació que va acollir la mostra. En aquell moment, va voler ser un acte contra l’immobilisme present en la poesia catalana. Al final te n’adones que l’acomodament, en la societat en general, a la que bades una mica emergeix com un Covid qualsevol.

Josep Iglésias – sense títol.1970


(fot Ester Xargay)

(fot Ester Xargay)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada